Gåsmiddag

Hösten 2000 var jag sånganförare på Upplands nation i Uppsala. Till gåsmiddagen ville jag sjunga en visa om hösten. Jag letade överallt, men de enda jag hittade var vemodiga sånger om hur vi saknade sommaren som flytt. Inte en endaste sång om höstens glädjeämnen stod att finna. Jag fick lov att skriva en själv. Så nu finns det en glad höstvisa.

Glad höstvisa

Melodi: En gång jag seglar i hamn
Text: Amelie


Hösten är äntligen här
Saftiga frukter och bär
plockas i skogar och mark
Ovan oss lyser höstsolen stark

Hösten har kommit igen
Återser mången god vän
utvilad, solbränd
Glad att få träffa dig

Svamppromenad
Gyllene blad
Träden emot oss ler

Stjärnornas dans
Månskenets glans
Natten vi återser

Hösten har äntligen grytt
Allting nu börjar på nytt
Krafter att sätta igång
Friska som vindens lekande sång

Svänger på sprittande ben
I stearinljusens sken
Festar på gåsen
Välkommen ljuva höst!









Varför uppskattar vi inte hösten mer? Efter julhelgerna, påsken, valborgsmässoafton, nationaldagen och midsommar med efterföljande semester, kräftor och surströmming tycks folk inte kunna hitta på några mer fester innan det är jul igen.

Men det finns massor att fira på hösten. Mickelsmäss med skördefester och marknad, Allhelgonahelgen och Gåsmiddagen med tillhörande svartsoppa bara ligger där och väntar på att bli mer uppmärksammade.

Visa till svartsoppan

Skriven till gåsmiddagen på Upplands nation 2000
Melodi: Flickorna i Småland
Text: Amelie


Vi satt oss ned vid bordet, väntar middag delikat
En soppa svart som natten har vi fått i våra fat
Och vad som finnes däri är en föga världslig sak
för viktigt är att soppan har en rund och fyllig smak

För det är kryddorna som gör det, det är cognac, vin och juice
det är ingefära, nejlikor, kanel och aprikos,
och en oumbärlig krydda som ej blott i soppan finns
det är sherryn som just framför oss i glasen återfinns.


Jag avslutar med en till Gåsvisa som jag satt och spånade på samtidigt som de två föregående, men den här tror jag inte att jag tog ända till sångbladet.

Gåsvisa med standardrim

Melodi: I sommarens soliga dagar
Text: Amelie


När höstvindar viner så kalla
och gulnade löven syns falla
då sjunger vi hopp faderalla
Vår dag blir grandios, gunås, gunås

Jag tog en gås
utur dess bås
och den ska slaktas, den ska flås
blir sedan mat
så delikat
när den blir lagd uppå ett fat

Vi sjunger hopp faderalla
vår dag blir grandios när vi får gås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar